lauantai 2. elokuuta 2014

1.8. Hammaslääkäri

Puolitoista kuukautta vierähti nopeasti ja eilen oli taas hammaslääkärillä käynnin aika. Viimeksihän sain ohjeeksi tehostaa hampaitten hoitoa vielä enemmän ja aika hyvin sitä ohjetta on kyllä noudatettua tullut. Joka ikinen aamu, myös vapaapäivinä, oon hampaat pessyt. Ja samoin tietenkin illalla. Myös hammaslankaa oon käyttänyt vielä tehokkaammin.

Suun röntgenkuvissa kävin heinäkuun alussa ja niitä kuvia katseltiin sitten vastaanoton aluksi. Viisauden hampaat siellä näkyivät, mutta ilmeisesti ne eivät ainakaan vielä ole puhkeamassa. Silti hammaslääkäri suunnitteli lähetettä keskussairaalaan, jossa voidaan tarkemmin miettiä niiden poistoa. Mun kohdallani kun tämmöinenkin juttu on vähän erilainen kuin normaaleilla ihmisillä. Voi siis olla, että joudun vielä viisauden hampaiden poistoon tässä joku päivä. Kauhulla odotan.

Kuvien tutkailun jälkeen pääsin sitten taas makoilemaan penkkiin. Jotain se lääkäri suussa ronkki, ihan ei käynyt selväksi, että mitä. Sen kuitenkin ymmärsin, että ikenet eivät oikeastaan ole parantuneet ollenkaan, vaikka niitä oonkin nyt koittanut hyvin hoitaa. Eli ientulehdus on edelleen päällä. Lääkäri näytti mulle oikein peilin kanssa kuinka mun ikeneni on pullistuneet. Hyvin sen kyllä nyt itsekin huomasi. Tuskin kuulemma kaikkien mun lääkkeitteni vuoksi koskaan tuun pääsemään kokonaan eroon tulehduksesta ja verenvuodosta hampaitten pesun yhteydessä, mutta hiukan parempi tilanne silti saisi olla.

Sain sitten käynnin lopuksi mukaani lapun, jossa suositeltiin tiettyä hammastahnaa. Myös sellaisia kumisia "hammastikkuja" pitäisi ostaa ja niillä sitten koittaa hammasvälejä sörkkiä. Jotenkin kyllä harmittaa, että tämmöinenkin juttu tässä nyt pitää vielä olla. Eihän se toki paljoa vaadi, että hampaansa hyvin hoitaa ja hammaslankaa- ja tikkuja käyttää, mutta tuntuu silti vain vähän inhottavalta, että suussakin on joku pielessä.

Seuraavasta kerrasta ei ollut mitään puhetta ja pakko myöntää, että lopun puheet menivät muutenkin hieman ohi, sillä mulla oli kamala kiire töihin jo siinä vaiheessa ja itse asiassa onnistuin myöhästymäänkin lääkärin jaaritellessa vaikka kuinka kauan. Mutta kai sieltä posti kutsun tuo, jos on tarve uusintakäynnille. Kai ne hampaat täytyy taas joskus tarkastaa..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti